Питання та відповіді

Що таке алалія?

Алалія – тяжке порушення мовлення, відсутність або недорозвиток мовлення, яке виникає внаслідок органічного ураження центральної нервової системи. Алалія – системний недорозвиток мовлення, при якому порушені усі його сторони (фонетико-фонематична, лексико-граматична, синтаксична). При алалії мовлення зовсім не розвивається або розвивається з грубими відхиленнями. В залежності від того, які мовленнєві центри були уражені, розрізняють сенсорну і моторну алалії.

 

 

Сенсорна алалія обумовлена ураженням центрального відділу мовнослухового аналізатору. Сенсорну алалію характеризує важке недорозвинення сприйняття мовлення, і як наслідок недорозвинення власного мовлення дитини. Тобто при збереженному слуху дитина не оволодіває розумінням мовлення. При сенсорній алалії дитина погано розуміє, або ж не розуміє зовсім звернену мову. Тобто, дитина чує мовлення, але не може зрозуміти, що саме їй говорять. Таких дітей часто направляють на аудіограму (перевірку слуху), але вона підтверджує, що слух у дитини в нормі. Для того, щоб привернути увагу сенсорного алаліка, необхідно попасти в його поле зору, доторкнутися до нього, тобто використання лише звукового впливу на нього є недостатнім. Для таких дітей важливу роль відіграє конкретна ситуація. Так, у звичній домашній обстановці сенсорний алалік може бути спокійний, спостережливий, багато лепече. Тоді як в незнайомому місці він або стає сильно збудженим (стукає, кричить), або ж навпаки стає загальмованим. В деяких випадках сенсорний алалік розуміє деякі прості побутові слова, але достатньо вжити ці слова у розгорнутому реченні – і він вже не сприймає його. Чаcто у сенсорних алаліків відмічається єхолалія (автоматичне повторення слів, що вимовляються ким-небудь з його оточення), але такі автоматичні повторення не усвідомлюються і не закріплюються. Спроби викликати повторне вимовляння таких слів виявляються безрезультатними. Частіше за все замість відповіді на питання дитина повторює саме питання.
Сенсорна алалія зустрічається не часто. В більшості випадків зустрічається змішана форма алалії – сенсомоторна.

 

Моторна алалія обумовлена ураженням центрального відділу мовнорухового аналізатора. Дитина з моторною алалією відносно розуміє звернене мовлення, але її власне мовлення не розвивається. У дитини яка розуміє оточуючих та правильно сприймає їх, формується та розвивається самостійне мовлення. Тоді як дитина з моторною алалією не здатна відтворити те, що почула, вона не здатна відтворити артикуляційні устрої. Моторний алалік не може відтворити певну послідовність звуків у слові. У нього не формується образ звуку, та відповідно звуковий образ слова. Він не може знайти правильну послідовність звуків у слові та слів у реченні. Діти з моторною алалією можуть вимовляти одне й те саме слово по-різному. У таких дітей відмічаються великі труднощі в накопиченні словникового запасу, в оволодінні граматичною стороною мовлення, правильною звуковимовою та складовою структурою слова.

 

Причини алалії

 
Під час внутрішньоутробного розвитку:
 інтоксикації
 хронічні захворювання матері
 порушення кровообігу плодуПід час пологів:
 мозкові крововиливи, гематоми
 асфіксія
 пологові травми
У ранньому віці дитини:
 травми голови
 інфекційні захворювання ЦНС (менінгіт, менінгоенцефаліт)

 

Логопедична робота будується диференційовано при моторній та сенсорнійалалії. Але, в обох випадках слід розпочинати її якомога раніше, тому що без допомоги кваліфікованого спеціаліста мовлення дитини формуватися не буде. Корекційна робота при алалії тривала та потребує систематичних занять та чіткого виконання домашніх завдань, тобто тісної співпраці батьків та логопеда. Батьки дитини-алаліка повинні дуже серйозно поставитися до логопедичних занять. Оскільки алалія є системним недорозвитком мовлення, то логопедична робота має охоплювати усі сторони мовлення:


 Розвиток слухової уваги
 Розвиток розуміння мовлення
 Розвиток звукової сторони мовлення
 Розвиток складової структури
 Розвиток просодики (темп, ритм, інтонація)
 Розвиток граматичної будови
 Накопичення словникового запасу
 Розвиток фразового мовлення
 Розвиток зв'язного мовле

 

 

Джерело : https://www.logopedia.com.ua/Dovidnyk/alalia.htm

 

Нейробіологія - що таке і з чим його їдять!? Використання науки в створеннях логотерапевтичних методик

Нейробіологія - це наука, яка вивчає устрій та функціонування, розвиток. генетику, біохімію, фізіологію та патологію нервової системи. Вивчення поведінки також є одним з розділів нейробіології. Однією з категорій, що входять в термін нейробіологія - є моторика. Під моторикою розуміють послідовність рухів , які у своїй сукупності потрібні для виконання будь-якою певної фізіологічної задачі. Говорячи , пишучи про моторику , в даному випадку писатиму тільки про дві категорії моторики ( велика і дрібна моторика), опустивши моторику певних органів. 

 

Отже, що таке Велика моторика і яка її роль в нашому розвитку?!

 

Навики великої моторики включають в себе виконання ряду таких дій, як : нахили , ходьба, повзання , біг, стрибки в висоту та довжину, можливість крутіння педалей велосипеду ( цей пункт часто береться до уваги при діагностиці 2.5  - 3 річних дітей, так само як можливість підстрибування, відриваючи ноги від землі, та почергове стояння протягом 8 секунд на кожній з ніг, не втрачаючи рівноваги).  Зазвичай ( беручи до уваги правильний , нічим не порушений розвиток ) розвиток великої моторики наступає в певному порядку у всіх людей ( здорових!) . Розвиток великої моторики  рухається фізіологічно зверху вниз. Перше, що вчиться контролювати новонароджена людина - це рухи очей. 

Дрібна моторика- це здатність маніпулювати дрібними речами ( предметами), передавати предмети з руки в руку ( саме тому часто неврологи та педіатри питають матерів, як їхнє чадо маніпулює брязкальцями, чи передає з однієї руки в руку, чи потрушує. Навики дрібної моторики використовуються для виконання точних дій малювання , вирізання, в"язання, застібання гудзиків, гри  на музичних інструментах. Розвитку дрібної моторики сприяють забави з  розвиваючими іграшками, масажі, забави з пластиліном ( моделіною) і тд. 

 

Різниця між аутизмом та синдромом Аспергера

Дана класифікація була створена не мною, тому я викладаю її тут мовою оригіналу. 

 

 

Джерело : www.loogomowa.blog.pl

Права і ліва півкуля ( або резерви головного мозку)

На сьогоднішній день  загальновизнано, що ліва півкуля головного мозку відповідає за логічні операції, рахунок, встановлення послідовності. В основному ліва півкуля головного мозку керує такими видами розумової діяльності як: математика, мова , логіка, аналіз , письмо та інші аналогічні види діяльності. Це логічний, лінійний, конкретний та практичний мозок, який відповідальний за обробку інформації, аналіз та мислення. В той час як права півкуля контролює творчість , уяву, сприйняття кольорів, музику, мрії, почуття ритму. Це артистична, абстрактна сторона головного мозку. 

 

Отже, ліва півкуля 

1. одночасно обробляє тільки один фрагмент інформації

2. відповідає за лінійну обробку інформації

3. відповідає за послідовність дії

4. відповідає за письмо

5. аналіз і формування категорій

6. логіка

7. математика

8. вербальна пам"ять

9. контроль руху правої половини тіла

 

 

Тоді як права півкуля 

1. відповідає за образне мислення

2. володіє загальними знаннями

3. ідентифікує подібності

4. відповідає за інтуїцію

5. синтезує

6. відповідає за зорову пам"ять

7. розпізнає образи 

8. сприйняття невербальної інформації , завдяки чому ми сприймаємо образи та символи

9.  відповідає за орієнтацію в просторі

10 контроль рухів частин лівої половини тіла 

 

Зазвичай обидві півкулі головного мозку працюють разом , розділяючи обов"язки. Таким чиермЮ в результаті роботи обидвох півкуль спостерігається величезне збільшення всіх здібностей і ефективності діяльності людини. На сьогодні існує чимало доказів того, що вправи й фізична діяльність стимулюють роботу мозку, і цей процес не залежить від віку. Розроблено й широко застосовується системи  технік тренінгу , що дозволяють сполучити функції обох півкуль головного мозку. 

Логічне мислення , читання, письмо  активізує ліву півкулю мозку, а слухання музики, малювання , танці , марення, медитація та будь-яка робота уяви активізує праву півкулю. В залежності  від роду діяльності та чи інша півкуля активізується. 

 

 

В наступному своєму пості  спробую викласти кілька ідей  для стимуляції лівої та правої півкуль.  А головне,  лівої, бо ж нам власне потрібно, щоб активізувались всі резерви саме цієї пвкулі, яка відповідає за мову, письмо та здатність читання .

 

 

 

 

Як стимулювати ліву півкулю головного мозку

 
Для того, щоб дитина опанувала розмовну та письмову мову, вона повинна мати здатність до планування, укладання послідовних логічних ланцюгів та опанувати вміння визначати відмінності та подібності предметів . За ці навички відповідає ліва півкуля. Головний принцип цих вправ є лінійний порядок зліва направо. Здатність підтримувати правильний напрямок готує дитину до навчання читання і письма.  
  Для того, щоб стимулювати функцію лівої півкулі головного мозку необхідні відповідні посібники:
 
  • Стимуляція і терапія
 
Здатність виконувати послідовність рухів, запам'ятовуючи порядок звуків і символів, і відтворювати їх допомагає людині ефективно функціонувати в світі, в тому числі ефективновикористовувати інструмент мови в щоденному житті. Фізичні вправи можуть допомогти дітям подолати труднощі з читанням, розумінням правил і співіснування в соціумі. Завдання :
відтворення елементів в правильному порядку, зберігаючи напрямок зліва направо ( цу допомагає підготуват дитину до грамотності, розширює використання мови в версії розмовній та письмовій , і в значній мірі полегшує роботу з учнем , наприклад, в школі.
  • Розуміння часу та простору 
Орієнтація в часі та просторі допомагає швидше опанувати мовну систему, розуміти читані тексти , вчиться переказувати та розуміти прочитане.
 
  • Когнітивні ф-ції 
 
 
Найважливішим в терапії когнітивних функцій є розвиток здатності помічати відмінності та подібності між елементами і відносини між ними. Ці навички необхідні не тільки при опануванні усної і письмової мови, а й в розумінні соціальних відносин, вміння класифікувати і зрозуміти причинно-наслідкову залежність.
 
  • Послідовність
Послідовність - це ряд символів, що становлять собою впорядковані відповідно до конкретних правил , структури. Структура послідовності ( дво-, трьо-, чотирьоразова) повторюється. Кожен наступний символ в структурі підпорядковується конкретному правилу ( системна послідовність). Визначена послідовність символів відображає порядок слів в мові ( усній чи письмовій) , що дуже важливо при терапії у дітей з затримкою розвитку мовлення й проблемами з комунікацією.
 
  • Логічний ряд 
 
Ряд - це послідовність елементів, розташованих поруч один за одним в простій лінії. Допомагає в будові простих логічних речень, дозволяючи висловлювати власну думку ( що є важливим чинником в  вербальній комунікації)

 
 

 


Зображено: 1 - 5 з 5