Наука читання. Вступ

16.11.2015 00:48

1 .

 

Отже, як підійти до науки читання . Етап 1 : 

1. читання правопівкульове ( яке здійснюється правою півкулею головного мозку)

 а) голосні букви

б) вирази звуконаслідування

в) читання глобальне ( читання слів)

 

Етап 2: 

1. читання лівопівкульове ( відповідно за нього є відповідальною ліва півкуля)

а) читання відкритих складів ( що закінчуються голосною буквою)

б) читання двох складів відкритих + складу обудованого ( який складається з  однієї голосної і відкритого складу)

в) читання закритих складів

г) читання текстів

 

Читання правопівкульове - це своєрідний "розігрів" перед лінеарною наукою читання ( тобто читанням від лівої до правої сторони). 

Процес науки читання відбувається за ось такою схемою: 

1. Повторювання за лектором ( за батьками)  голосні літери  - це етап наслідування ( копіювання)

2. Розуміння ( усвідомлення ) того, про що йде мова . Наприклад, " Де А?", " Покажи Е"

3. Називання, самостійне читання голосних літер , складів, слів. 

Тримаючись даної схеми, вчимо дитину голосних звуків, складів та слів та виразів звуконаслідування.  Але цього не достатньо, адже наука читання не може опиратись лише назнанню голосних літер чи складів. Потрібно одночасно стимулювати всі пізнавальні функції дитини в проваджуючи  категоризацію, тренінг пам"яті синхронної та послідовної, зоровий аналіз та синтез, ряди та тренінг слухової пам"яті. \

 

Чому методика читання складами??? Численні дослідження доводять, що саме склад, а не літера є найменшою одиницею в читанні. Використовуючи методику читання складами, не можна називати букви , та вчити дитину. називаючи кожну букву окремо. Починаючи з дитиною пригоду з читанням , використовуйте написи друкованими літерами , шрифт 36. 

 

Отже,починаємо з голосних літер  

 

А   Е   О   У   І   И

 
Потім переходимо до перших складів ( звісно лише після того, як дитина досконало опанує голосні літери) 
 

БА   БО  БУ  БЕ   БІ   БИ 

Зазвичай наука плинного читання приходить до дитини після близько року науки читання. У дітей здорових цей термін скорочується до 6-7 місяців тренувань. 

 

 

Приємних вам занять, та приємного читання!

 

 

2 .

Читання глобальне ( читання цілого слова  чи виразу без поділу його на звуки ) є безпосередньою стимуляцією правої півкулі головного мозку.  Є важливим терапевтичним чинником та добрим стартом для подальшої праці з дитиною не лише для логопеди, але й батьків і самої дитини. Наука глобального читання застосовується лише на початку терапії. Глобально вводиться лише відносно невелику кількість іменників з найближчого оточення дитини ( лялька, авто, мама, тато, банан і тд.) та імена , які оточують дитину на кожен день ( ім"я мами - наприкл. Аня, ім"я тата - наприкл. Коля і власне ім"я дитини - наприкл. Ліля, якщо є барити-сестри , то і їхні імена теж). Можна наочно продемонструвати відповідні імена до їх носіїв. Для цього варто використати світлини найближчої родини , вклеїти на білий аркуш паперу та підписати великими друкованими літерами однакової величини.  В такий самий спосіб вводиться основні дієслова, які характеризують щоденні дії дитини ( їсть, п"є, малює, йде, сидить і тд. ) Для цього нам будуть потрібні відповідні зображення й проведення тої самої маніпуляції, що й з фото членів сім"ї , з відповідними підписами дієслів під ними. 

 

Вступом до глобального розпізнавання слів і виразів є дана поетапність дій в науці читання синхронно-послідовною методикою: 

 

1. Підбирання малюнка до предмету 

 

2. Підбирання малюнка до його тіні  або контурного зображення

 

3. Підбирання підписів до малюнка ( зображення)

 
 
Підбирання етикеток  з написами напочатку виконує дорослий ( логопед, терапевт чи мама) , голосно й виразно читаючи. Потім спільно з дитиною докладаємо кожну етикетку до відповідного зображення.  Розуміння питань та виразів перевіряється в наступний спосіб, кажучи дитині " Дай мамі ( мені) авто ( м"яч, тощо)" .,якщо дитина в жоден спосіб не реагує на вашу просьбу, або подає неправильний малюнок , то виконуємо дану дію рукою малюка. Фінальним етапом в даному тренінзі повинно бути самостійне читання виразів , написаних вами, вашою дитиною чи пацієнтом. 
 
Успіхів!